Geoblog.pl    sobelka    Podróże    Azja po raz pierwszy    Kandy

Kandy

Sri Lanka
Sri Lanka, Kandy

Rankiem o 10.00 po sniadaniu jajecznicowym wyruszylam z umowionym Tuktukiem z powrotem do Dambulli zeby dostac sie do Kandy.

Minelam sie z wyobrazeniami o Kandy jako spokojnej miescinie pelnej swiatyn i buddyjskiego spokoju. Po 2h jazdy autobusem zostalam wysadzona na pelnej ludzi, spalin, trabiacej ulicy gdzies przy dworcu. Podreptalam posto do upatrzonego hoteliku kolonialnego tuz przy swiatynie Zeba Buddy i po zakwaterowaniu od razu udalam sie na zwiedzanie swiatyni.
Chcialam wykorzystac fakt karty rezydenckiej, jednak tu nikt jej nie honorowal. Zaproponowano mi za to audio guide. Nie dasajac sie skorzystalam i oprowadzalam sie po swiatynie wedlug gadajacych wskazowek w sluchawkach.
Wedlug legendy w IV w. indyjska księżniczka Hemamali uchroniła przed zniszczeniem ząb Buddy, ukrywając relikwię w splecionych włosach i przewożąc na Sri Lankę. W 1592 r. ząb trafił do Kandy, gdzie jest przechowywany do dziś. Swiątynia Relikwii Zęba jest najważniejszym na świecie buddyjskim sanktuarium i celem pielgrzymek. Dziesięć lat temu Tamilskie Tygrysy próbowały dokonać tego, co nie udało się przed wiekami. Wybuch ciężarówki pułapki zamienił budynek w stertę gruzów. Ocalała tylko część, w której była przechowywana relikwia. Można ją zobaczyć raz na 15 lat (najwcześniej w maju 2019 r.), a podczas codziennych ceremonii widać tylko złoty, zdobiony relikwiarz w kształcie dagoby.

W muzeum wiele zdjec przedstawiajacych cala historie, znalazlam tez wizerunek zeba z kosci sloniowej. Pan ktory pilnowal eksponatow chcial mi cos zademonstrowac, poszedl sie do kata przebrac, a ja sie wystraszylam jego kombinacji i ucieklam... ze schodow slyszam "ok, ready!"

Na zewnatrz natknelam sie na jednego pracujacego slonia. Biedne olbrzymy wykorzystywane sa do pracy, przenoszenie drewna czy wozenia turystow na safari. Buddysci mniej niz hinduisci uznaja kult slonia. W Kandy byl slon Maligama Tusker ktory nosil swiety zab w czasie procesji - padl w '88 roku ze starosci.
Malpy i slonie sa tu najpopularniejszymi zwierzetami.